English
تاریخ : يکشنبه 10 آبان 1394
کد 26

منشور حقوق دانشجویی منتشر گردید.

منشور حقوق دانشجویی چیست؟

منشور حقوق دانشجويي چيست؟

«منشور حقوق دانشجویی» بر اساس قانون اساسی و مجموعه قوانین، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌‌های اجرایی مصوبِ دانشگاهی تهیه شده و در تدوین آن تلاش بر آن بوده، زیست‌جهان دانشجویی مدنظر قرار گیرد. حقوق دانشجویی در حوزه‏ های گوناگون «آموزشی ـ پژوهشی»، «فرهنگی ـ اجتماعی»، «سیاسی»، «صنفی ـ رفاهی» و «انضباطی» تدوین شده است. علاوه بر این، در ابتدای منشور، فصلی تحت عنوان «حقوق اساسی» گنجانده شده ‌است تا دانشجویان با حقوق مبنایی و اولیه شهروندی، بر اساس قانون اساسی، آشنا شوند. این تقسیم ‏بندی معیار موضوعی دارد و با نمودار تشکیلاتی و اداری وزارت علوم، تحقیقات و فن‏آوری هماهنگ است. ملاک گزینش این کلیات حقوقی از میان مجموعه قوانین، دو عامل بوده است:

1-    تعداد دانشجویانی که این حقوق و مقررات شامل حال آن‌ها می‏شود.
2-    اهمیت این حقوق به لحاظ هزینه‏هایی که در صورت عدم اجرای آن‌ها متوجه دانشجو و سیستم دانشگاهی خواهد شد.
به منظور آگاهی بیشتر دانشجویان، اطلاعات مربوط به آیین‌نامه های مربوط به هر حوزه، در پاورقی مربوط به هر بخش آمده است و دانشجو برای افزایش آگاهی خود و آشنایی با جزئیات ضوابط، می‌تواند به آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های همان بخش مراجعه کند.
بدیهی است این منشور، که بر اساس مجموعه قوانین و مصوبات موجود تهیه شده‌است، فقط شأن ترویجی‌ـ آموزشی دارد و در پایان هر سال تحصیلی، بر اساس آخرین تغییراتِ به‏ وجودآمده در قوانین، قابل بازنویسی خواهد بود. به ‏علاوه، منشور پیشِ رو فقط دانشجویان دانشگاه‌های دولتی کشور را، که زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فن‏آوری هستند، مستقیماً در بر می‌گیرد، اگرچه کلیات آن کم‏ و‏ بیش در سایر مراکز آموزش عالی هم صادق است.دانشجویان عزیز می توانند با دانلود فایل کتابچه منشور حقوق دانشجویی با حقوق دانشجویی آشنا شوند .